Toolkit E-formulieren

Met de Toolkit E-formulieren maken we e-dienstverlening niet alleen mogelijk, maar ook makkelijk, slim én verbindend.

Over Toolkit E-formulieren

Burgers en bedrijven verwachten alle overheidszaken digitaal te kunnen regelen. Met de Toolkit E-formulieren kunnen gemeenten en andere overheidsinstanties dit eenvoudig faciliteren.

Met de Toolkit E-formulieren maak je optimaal gebruik van digitale formulieren. Het maakt niet uit welk kanaal je kiest, want de formulieren stellen in alle gevallen dezelfde vragen, kunnen worden opgenomen in het zaaksysteem van jouw organisatie en zetten het juiste werkproces in gang. Zo hoef je maar één keer een werkproces in te richten.

Inclusief ontwerp

Iedereen heeft recht op de voordelen van digitale formulieren. Daarom is het belangrijk dat deze voor iedereen toegankelijk zijn. Onze Toolkit E-formulieren houdt rekening met verschillen in digitale vaardigheden van burgers.

Meer weten?

Heb je vragen over de Toolkit? Of ben je geïnteresseerd in een vrijblijvende demo? We nodigen je graag uit voor een kop koffie óf onze persoonlijke favoriet: een glas verfrissende citroenthee.

Neem contact op

Voordelen van onze Toolkit

De Toolkit E-formulieren is samen met gemeenten en de gebruikersvereniging TYPO3gem ontwikkeld en is gebaseerd op Orbeon: een van de grootste en krachtigste open-source producten voor het bouwen van webformulieren. Ontdek de voordelen van de Toolkit.

Verbinden aan systemen

Wij ondersteunen internationale en landelijke API-standaarden voor de koppeling met andere systemen. Zo kun je formulieren koppelen aan je midoffice- en/of backoffice-systeem en de ontvangen klantinformatie gebruiken bij de registratie van een zaak in het zaaksysteem.

Geen beheerlasten

We bieden de Toolkit E-formulieren aan als SaaS-oplossing. Dit betekent geen extra beheerlasten voor jouw organisatie. Ook kun je snel en eenvoudig updates en nieuwe ontwikkelingen doorvoeren. Bovendien zijn de e-formulieren vanaf elke locatie met internettoegang bereikbaar.

Zelf e-formulieren bouwen

De Toolkit E-formulieren bevat een groot aantal bouwstenen waarmee je eenvoudig een formulier in elkaar klikt. Ook deel je makkelijk formulieren en kennis met andere organisaties die dezelfde dienstverlening aanbieden.

Slimme formulieren

Formulieren worden met DigiD, eHerkenning en eIDAS geauthentiseerd. Met gegevens uit landelijke en lokale bronnen wordt zoveel mogelijk vooringevuld voor de gebruiker. Door ingebouwde controles ziet de klant direct of hij in aanmerking komt voor een bepaalde voorziening.

Functionaliteiten, koppelingen en integraties

  • Knippen, slepen, plakken
  • Standaard bouwstenen en zelf bouwstenen bouwen
  • Delen met andere organisaties
  • Uitgebreide bibliotheek met formulieren voor de volgende doeleinden:
    • Informatie-aanvraag van de burger bij gemeente/instelling
      Bijvoorbeeld voor het maken van een afspraak of om informatie op te vragen over bestemmingsplannen, bodemkwaliteit en archiefdossiers
    • Informatie ophalen door de gemeente/instelling bij burgers, medewerkers, klanten en leveranciers
      Bijvoorbeeld bij enquêtes, reserveringen, beoordelingen, stemmingen en sollicitaties
    • Het aanvragen van producten, toestemming en diverse vergunningen door de burger
      Denk aan bijzondere bijstand, schuldhulpverlening, milieupas/afvalsleutel, gehandicaptenparkeerplaats, leerlingenvervoer en evenementenvergunning
    • Informatie doorgeven door de burger aan gemeente/instelling
      Bijvoorbeeld kennisgeving schoolverzuim, bijstandsfraude, bouwwerkzaamheden melden en informatie doorgeven/wijzigen over hoogte inkomen, inwonende kinderen, leefsituatie, rekeningnummer enzovoort
    • Formulieren die te gebruiken zijn binnen/tussen organisatie(s)/instelling(en)
      Bijvoorbeeld jeugdformulieren, een verzoek tot onderzoek, overdrachtsformulieren en reserveringsformulieren intern/extern
    • Het drank- en horecaloket voor ondernemers
  • GEMMA-formulieren, enkele voorbeelden:
    • Bezwaar tegen gemeentelijke belastingen indienen
    • Geheimhouding persoonsgegevens indienen/intrekken
    • Melding openbare ruimte
    • Parkeervergunning aanvragen
    • Verhuizing doorgeven
  • Google Analytics
  • Rapportagetool
  • Feedback-smileys op de bedankpagina
  • Vragenbomen
  • Responsive design
  • Klikbare kaarten en kaartlagen opnemen in formulieren
  • Voorinvullen uit landelijke (DKD/BRP/lokale GBA) en lokale gegevensmagazijnen
  • Stylesheets en logo’s per groep of formulier
  • Geen overbodige vragen
  • Antwoordbeperkingen
  • Module voor business logica
  • Toelichting met afbeeldingen
  • Later verder gaan met invullen
  • Reliable messaging: herhaald verzenden tot de aanvraag is verwerkt (zaak- en documentservices)
  • Pdf-encryptie, wachtwoord per formulier
  • Digikoppeling-adapter
  • VPN
  • GEMNET
  • SSL
  • Inloggen met DigiD
  • Ondertekenen met DigiD
  • E-herkenning alle niveaus
  • eIDAS voor toegang vanuit Europa
  • KCC-inlogscherm
  • Afspraak maken in agenda’s met Qmatic en JCC
  • Betalen voor het verzenden: Ogone/Ingenico betaalkassa
  • Stuf EF
  • Stuf ZKN (Decos, Verséon)
  • Zaak en documentservices
  • Lokaal gegevensmagazijn (prefill-services standaard)
  • PerfectView
  • MensCentraal
  • CiVision Belastingen
  • 4WOZ/4Value
  • GWS4All/ Suite voor het Sociaal Domein werkprocessen
  • GWS4All automatisch verstrekken van uitkeringsspecificaties en jaaropgaven
  • AfvalRis/AMCS
  • Biblionet
  • Melddesk/Beheervisie
  • Vrij configureerbare e-mailteksten
  • Verschillende e-mailteksten voor organisatie en klant
  • Instelbaar afzenderadres
  • Html-opmaak
  • Dynamisch e-mailtekst genereren
  • Instellingen op formulierniveau of groepsniveau
  • Pdf-templates

Wat kunnen we voor je doen?

“Steeds meer gemeenten stappen over op de Toolkit, omdat het een mooi en voordelig open-source product is dat voldoet aan alle overheidsstandaarden. De formulieren worden automatisch verwerkt in de applicaties van de gemeente zelf, waardoor de gemeente de aanvragen snel en efficiënt kan afhandelen. Ook proberen we stap voor stap de formulieren voor iedereen toegankelijk te maken. Nog steeds heeft 30 tot 40% van de doelgroep moeite met het invullen van formulieren. We ontwerpen de formulieren daarom samen met hen opnieuw. Dat geeft verrassende resultaten en de formulieren worden voor iedereen toegankelijker.”

Lennard Horstink, Technisch consultant en Relatiebeheer

Toolkit E-formulieren in cijfers

Aangesloten bij de NVSI:

Lost Lemon is leverend partner van de Nederlandse Vereniging van Sociale Innovatie (NVSI).

De NVSI verbindt gemeenten die samen willen werken aan innovatie in het sociaal domein en biedt verschillende innovaties aan. Eén daarvan is de Toolkit E-formulieren.

Contact

Heb je vragen of wil je meer weten over de Toolkit E-formulieren? We horen het graag!

Dankjewel, je verzoek is succesvol verstuurd.
Er is iets misgegaan. Probeer het opnieuw.