Toolkit E-formulieren

Met de Toolkit E-formulieren maken we e-dienstverlening niet alleen mogelijk, maar ook makkelijk, slim én verbindend.

Over Toolkit E-formulieren

Burgers en bedrijven verwachten alle overheidszaken digitaal te kunnen regelen. Met de Toolkit E-formulieren kunnen gemeenten en andere overheidsinstanties dit eenvoudig faciliteren.

Met de Toolkit E-formulieren beschik je over een uitermate flexibele oplossing voor digitale formulieren. Je hebt veel vrijheid in het toepassen van business logica en de formulieren passen zich continu aan op basis van (automatisch) verkregen antwoorden. Zo sluiten de formulieren altijd aan op de wensen en processen van jouw organisatie.

Inclusief ontwerp

Iedereen heeft recht op de voordelen van digitale formulieren. Daarom is het belangrijk dat deze voor iedereen toegankelijk zijn. Onze Toolkit E-formulieren houdt rekening met verschillen in digitale vaardigheden van burgers.

Meer weten?

Heb je vragen over de Toolkit? Of ben je geïnteresseerd in een vrijblijvende demo? We nodigen je graag uit voor een kop koffie óf onze persoonlijke favoriet: een glas verfrissende citroenthee.

Neem contact op

Voordelen van onze Toolkit

De Toolkit E-formulieren is samen met gemeenten en gebruikers ontwikkeld en is gebaseerd op Orbeon: een van de grootste en krachtigste open-source producten voor het bouwen van webformulieren. Ontdek de voordelen van de Toolkit.

Verbinden aan systemen

We ondersteunen internationale en landelijke API-standaarden voor de koppeling met andere systemen. Zo kun je formulieren koppelen aan ieder midoffice- en backoffice-systeem. Alle ontvangen antwoorden kunnen bijv. zonder overtypen geregistreerd worden in een zaak in het zaaksysteem.

Geen beheerlasten

Wij bieden de Toolkit E-formulieren aan als SaaS-oplossing. Dit betekent geen extra beheerlasten voor jouw organisatie. Ook kun je snel en eenvoudig updates en nieuwe ontwikkelingen doorvoeren.

Zelf e-formulieren bouwen

De Toolkit E-formulieren bevat een groot aantal bouwstenen waarmee je eenvoudig een formulier in elkaar klikt. Ook deel je makkelijk formulieren en kennis met andere organisaties die dezelfde dienstverlening aanbieden.

Slimme formulieren

Formulieren worden met DigiD, eHerkenning en eIDAS geauthentiseerd. Met gegevens uit landelijke en lokale bronnen wordt zoveel mogelijk vooringevuld voor de gebruiker. Door ingebouwde controles ziet de klant direct of hij in aanmerking komt voor een bepaalde voorziening.

Functionaliteiten, koppelingen en integraties

  • Knippen, slepen, plakken
  • Standaard bouwstenen en zelf bouwstenen bouwen
  • Delen met andere organisaties
  • Uitgebreide bibliotheek met formulieren voor de volgende doeleinden:
    • Informatie-aanvraag van de burger bij gemeente/instelling
      Bijvoorbeeld voor het maken van een afspraak of om informatie op te vragen over bestemmingsplannen, bodemkwaliteit en archiefdossiers
    • Informatie ophalen door de gemeente/instelling bij burgers, medewerkers, klanten en leveranciers
      Bijvoorbeeld bij enquêtes, reserveringen, beoordelingen, stemmingen en sollicitaties
    • Het aanvragen van producten, toestemming en diverse vergunningen door de burger
      Denk aan bijzondere bijstand, schuldhulpverlening, milieupas/afvalsleutel, gehandicaptenparkeerplaats, leerlingenvervoer en evenementenvergunning
    • Informatie doorgeven door de burger aan gemeente/instelling
      Bijvoorbeeld kennisgeving schoolverzuim, bijstandsfraude, bouwwerkzaamheden melden en informatie doorgeven/wijzigen over hoogte inkomen, inwonende kinderen, leefsituatie, rekeningnummer enzovoort
    • Formulieren die te gebruiken zijn binnen/tussen organisatie(s)/instelling(en)
      Bijvoorbeeld jeugdformulieren, een verzoek tot onderzoek, overdrachtsformulieren en reserveringsformulieren intern/extern
    • Het drank- en horecaloket voor ondernemers
  • GEMMA-formulieren, enkele voorbeelden:
    • Bezwaar tegen gemeentelijke belastingen indienen
    • Geheimhouding persoonsgegevens indienen/intrekken
    • Melding openbare ruimte
    • Parkeervergunning aanvragen
    • Verhuizing doorgeven
  • Google Analytics
  • Rapportagetool
  • Feedback-smileys op de bedankpagina
  • Vragenbomen
  • Responsive design
  • Klikbare kaarten en kaartlagen opnemen in formulieren
  • Voorinvullen uit landelijke (DKD/BRP/lokale GBA) en lokale gegevensmagazijnen
  • Stylesheets en logo’s per groep of formulier
  • Geen overbodige vragen
  • Antwoordbeperkingen
  • Module voor business logica
  • Toelichting met afbeeldingen
  • Later verder gaan met invullen
  • Reliable messaging: herhaald verzenden tot de aanvraag is verwerkt (zaak- en documentservices)
  • Pdf-encryptie, wachtwoord per formulier
  • Digikoppeling-adapter
  • VPN
  • GEMNET
  • SSL
  • Inloggen met DigiD
  • Ondertekenen met DigiD
  • E-herkenning alle niveaus
  • Inloggen voor bewindvoerders
  • eIDAS voor toegang vanuit Europa
  • KCC-inlogscherm

Of het nu gaat om een backoffice-applicatie voor het sociaal domein, een belastingapplicatie, een systeem voor meldingen in de openbare ruimte of een grofvuil-routeplan-systeem, grote kans dat we al een keer onze software erop hebben aangesloten. We gaan graag met je in gesprek om de mogelijkheden te bespreken.

Een greep uit de systemen waarmee wij het vaakst integreren:

  • Lokale GBA- / BRP-systemen
  • Modules voor digitale afspraken
  • Backoffice-systemen
  • Zaaksystemen
  • Belastingapplicaties
  • Systemen voor uitkeringsadministratie
  • Toepassingen voor de landelijke registratie DKD
  • Toepassingen voor de landelijke registratie NHR
  • Vrij configureerbare e-mailteksten
  • Verschillende e-mailteksten voor organisatie en klant
  • Instelbaar afzenderadres
  • Html-opmaak
  • Dynamisch e-mailtekst genereren
  • Instellingen op formulierniveau of groepsniveau
  • Pdf-templates

Wat kunnen we voor je doen?

“Steeds meer overheidsdiensten stappen over op de Toolkit, omdat het een mooi en voordelig open-source product is dat voldoet aan alle overheidsstandaarden. De formulieren worden automatisch verwerkt in de applicaties van de gemeente zelf, waardoor de gemeente de aanvragen snel en efficiënt kan afhandelen. Ook proberen we stap voor stap de formulieren voor iedereen toegankelijk te maken. Nog steeds heeft 30 tot 40% van de doelgroep moeite met het invullen van formulieren. We ontwerpen de formulieren daarom samen met hen opnieuw. Dat geeft verrassende resultaten en de formulieren worden voor iedereen toegankelijker.”

Lennard Horstink, Consultant en Relatiebeheer

Toolkit E-formulieren in cijfers

Aangesloten bij de NVSI:

Lost Lemon is leverend partner van de Nederlandse Vereniging van Sociale Innovatie (NVSI).

De NVSI verbindt gemeenten die samen willen werken aan innovatie in het sociaal domein en biedt verschillende innovaties aan. Eén daarvan is de Toolkit E-formulieren.

Contact

Heb je vragen of wil je meer weten over de Toolkit E-formulieren? We horen het graag!