Over Lemon Lab

Onderzoek en advies met de mens als uitgangspunt

Wij zien aanknopingspunten in wat iemand drijft en geven de doelgroep een gezicht: Hoe ziet hun dagelijks leven eruit, naast de (zorg)vraag? Welke behoeften, wensen en motivaties spelen daarbij een rol? Door een brede blik op je doelgroep krijg je zicht op belangrijke variaties en wat er nodig is voor passend beleid. Dat ontdekken we in gesprek met de doelgroep zelf. Zij zijn namelijk de expert van hun eigen beleving.

Handzame oplossingen

Inzichten over inwoners combineren we met onze kennis en ervaring van het sociaal domein. We gaan in gesprek met uitvoerend professionals en signaleren op iteratieve wijze kansen. In plaats van tot abstracte lange-termijnaanbevelingen, komen we zo tot handzame oplossingen die je direct in de praktijk kunt brengen.

Meer weten?

Wil je meer weten over ons werk? Bekijk dan onze rapporten en publicaties of meld je aan voor onze nieuwsbrief. Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? We gaan graag met je in gesprek met een kop koffie óf een glas verfrissende citroenthee.

Neem contact op

Innovatief onderzoek en implementatie

We brengen de leefwereld van moeilijk bereikbare of kwetsbare doelgroepen in beeld en vinden aanknopingspunten in hun dagelijks leven en behoeften.

Praktijkgericht

In co-creatie met het werkveld en de doelgroep komen we tot concrete handvatten die we vertalen naar oplossingen. Zo ontwerpen we een aanpak of instrument om doelgroepen beter te bereiken of (hulp)aanbod en dienstverlening beter te laten aansluiten.

Jouw doelgroep in beeld

De uniforme mens bestaat niet, net zo min als een uniform gezin met multiproblematiek of uniforme inwoners met schulden. Wij formuleren de doelgroep daarom niet alleen op basis van feitelijke gegevens. Wij brengen in beeld wie écht je doelgroep is en hoe je bij hen kunt aansluiten.

Leren door te doen

Door de vertaalslag van onderzoek naar praktijk samen met professionals te maken – bijvoorbeeld door een pilot – leren we door het te doen! Zo komen we tot een overdraagbaar stappenplan om resultaten te borgen in werkprocessen. En wordt het een logisch onderdeel van het werk.

Tot leven brengen

Van het vinden, herkennen en motiveren van laaggeletterden tot het werken met persona’s en het definiëren van een gezamenlijke visie binnen projecten of samenwerkingsplannen. We hebben veel ervaring met het organiseren van presentaties, workshops, trainingen, leergangen, kennislunches en co-creatiesessies.

Wat Lemon Lab doet

Soms is er veel kennis voorhanden, maar is het de kunst om verschillende expertises bij elkaar te brengen. We zijn gewend om co-creatiesessies te begeleiden om in kaart te brengen welke inzichten er al zijn en welke mogelijk nog ontbreken. Doordat deelnemers op een creatieve wijze met elkaar nadenken, vindt er kruisbestuiving plaats en denken ze nog net een stapje verder. Deze methode is ook zeer geschikt als er een eenduidige visie nodig is op een (complex) vraagstuk.

Inwoners of klantengroepen wordt zo nu en dan gevraagd feedback te geven op nieuwe concepten van gemeenten of organisaties. Daarmee wordt getest of nieuwe ideeën bruikbaar zijn. Wij zijn er van overtuigd dat effectiviteit vergroot wordt als inwoners al bij de start worden betrokken in plaats van achteraf. Dan verschuift de focus van bruikbaarheid naar wenselijkheid. We verscherpen initiële ideeën samen met de doelgroep zelf en hebben methodieken in huis om deze sessies met (kwetsbare) doelgroepen op een ongedwongen en informele manier vorm te geven.

Hoe zorg je ervoor dat de doelgroep jouw boodschap ziet en zich aangesproken voelt? Wat zijn essentiële voorwaarden voor motivatie of eigenaarschap? Wat zijn belangrijke randvoorwaarden? We interviewen (kwetsbare) inwoners op een zeer laagdrempelige manier; op een plek die voor hen vertrouwd voelt, met persoonlijk contact en visueel interviewmateriaal dat hun interesse wekt.

Voorbeeld visuele middelen Lost Lemon Lab

We delen graag onze kennis graag. We geven workshops, leergangen, kennislunches en co-creatie-sessies over onder andere:

  • Werken met persona’s
  • Vinden, herkennen en motiveren van laaggeletterden Nederlandstalig (NT1) en anderstalig (NT2)
  • Ontwikkelen van een aanpak rondom multiproblematiek bij gezinnen
  • Inclusief ontwerpen voor digitale formulieren
  • Destilleren van werkzame ingrediënten uit bestaande aanpakken of pilots
  • Definiëren van een gezamenlijke visie binnen projecten of samenwerkingsplannen

In opdracht van de gemeente Den Haag ontwikkelden we NT1- en NT2-persona’s. Deze persona’s en hun kenmerken zijn uiteengezet in onze persona-boekjes. Wil je zo’n boekje hebben? Je kunt ze bestellen voor € 5. Neem hiervoor contact met ons op.

Heeft jouw organisatie behoefte aan iemand die regelmatig meedenkt over vraagstukken in het sociaal domein? Maar vind je het lastig om vooraf te bepalen wanneer en hoe vaak dit nodig is? Daar hebben we bij Lost Lemon een flexibele oplossing voor: de strippenkaart. Met die strippenkaart kan jouw organisatie ons op afroep laten meedenken over projecten en specifieke vraagstukken.

Hoe werkt het? Vooraf bespreken we samen met jou als opdrachtgever om wat voor soort werkzaamheden het gaat. Dit kan bijvoorbeeld gaan om advies, schrijfwerk, visualisaties of ondersteuning bij onderzoek. We maken een schatting van de workload en het aantal uren. Vervolgens kun je als opdrachtgever ons een jaar lang flexibel inzetten. Wij bewaken de voortgang; na een jaar maken we de balans op.

Interesse in de strippenkaart? Neem dan contact met ons op.

Onze rapporten, publicaties en meer

Bekijk onze laatste nieuwsbrieven en publicaties. Of vraag een rapport op.

Onderzoeksrapport

Laaggeletterdheid in Neder-Betuwe

Een onderzoek naar de beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering van laaggeletterdheid in de periode 2016 tot 2020.

In opdracht van de Rekenkamercommissie van de gemeente Neder-Betuwe

Lees het rapport

Publicatie

Toolkit Talent Valley

Talent Valley is een platform voor nieuwsgierige jongeren van 15 tot 27 jaar, waarmee ze hun talenten verder kunnen ontwikkelen. De toolkit helpt alle organisaties die Talent Valley willen uitrollen in hun stad of regio, voor en mét jongeren.

In samenwerking met o.a. de Bibliotheek AanZet en Muzus

Bekijk de publicatie

Nieuwsbrief

Maart 2022

In deze editie o.a. meer over:

  • De Toolkit van Talent Valley
  • Onze publicatie rond laaggeletterdheid in The Journal of Social Intervention
  • Onderzoek voor Platform IZO naar behoeftes rond informatievoorziening en gegevensuitwisseling
Lees de nieuwsbrief
Meer bekijken

Maak kennis met ons team

Het team van Lemon Lab bestaat uit enthousiaste onderzoekers en consultants én een visueel consultant en tekenaar: Michel. Lees meer over hun opdrachten en ervaringen.

Jenny Wildenbos
Jenny Wildenbos
Nienke Verkooijen
Nienke Verkooijen
Suzan van Otterdijk
Suzan van Otterdijk
Tess Glansbeek
Tess Glansbeek
Louka van Deursen
Louka van Deursen
Lia van der Ham
Lia van der Ham
Roxanne Meiners
Roxanne Meiners
Michel Henry
Michel Henry

Onze opdrachtgevers

We werken voor gemeenten, ministeries, bibliotheken en andere maatschappelijke organisaties. Een greep uit onze opdrachtgevers:

Blijf op de hoogte

Nieuwsberichten, kennis en verhalen uit de praktijk die we graag met je delen.

  • Nog steeds zijn er in Nederland te veel jongeren die niet werken en ook geen studie volgen. Voor die groep is er Talent Vall ...

    Lees meer
  • Regelhulp is een routewijzer van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) voor het regelen van langdurige ...

    Lees meer

Aanmelden voor de nieuwsbrief

We versturen 4 keer per jaar een nieuwsbrief. Wil jij die ontvangen? Meld je direct aan!

Dankjewel, je aanvraag is succesvol verstuurd. Je ontvangt een e-mail met een link om je aanmelding definitief te bevestigen.
Er is iets misgegaan. Probeer het opnieuw.

Contact

Heb je vragen? Of wil je meer weten over onze aanpak en methodieken? We horen het graag!

Dankjewel, je verzoek is succesvol verstuurd.
Er is iets misgegaan. Probeer het opnieuw.