De Tozo: klaar voor de tweede fase

De corona-crisis is, ondanks versoepeling van de beperkende maatregelen, nog niet voorbij. Veel ondernemers hebben het zwaar. Om hun lasten te verlichten, kunnen zij terugvallen op gemeenten vanuit de landelijke regeling ‘Tijdelijke overbruggingsregeling voor zelfstandig ondernemers’ (Tozo). Omdat meer ondernemers steun nodig hebben, zet het kabinet de Tozo voort, maar wel in gewijzigde vorm.

In de afgelopen periode stonden we in nauw contact met landelijke beleidsbepalers. We hebben de aanvullende eisen geïnventariseerd en onze dienstverlening erop aangepast. Zo kunnen we jouw gemeente ook in deze tweede fase ondersteunen. Oók als je in de eerste fase de Tozo binnen je gemeente anders hebt vormgegeven.

Gepubliceerd op: 25 mei 2020

Wat verandert er?
In de eerste fase hoefden gemeenten bij het toekennen van de Tozo het inkomen van de partner niet mee te nemen. Dit verandert in de tweede fase. Door een inkomenstoets wordt het partnerinkomen meegenomen in het toekenningsproces. Als gemeente heb je hiervoor inzicht in de partnergegevens nodig.

Hoe kunnen we je helpen?
Lost Lemon maakt het mogelijk om snel en eenvoudig de partnergegevens inzichtelijk te maken. Dit doen we met de raadpleegfunctie en prefill-service. Dit maakt het voor ondernemers makkelijker om de informatie aan te leveren en voor de gemeente eenvoudiger om de informatie te beoordelen.

Het proces rond de inkomenstoets vormt een aanvulling op onze bestaande Tozo Lemon Kit. In onderstaand schema vind je het proces dat de burger doorloopt bij het aanvragen of verlengen van de Tozo.

Goed om te weten: Voor beide verzoeken (aanvragen en verlengen) bieden we ook een zaakmodule aan. Vanuit deze zaakmodule kun je de burger via ons burgerportaal om aanvullende informatie vragen. Bovendien kan de burger via het portaal digitaal de beschikking ontvangen en mutaties doorgeven.

Meer weten of direct aan de slag?
Wil je meer weten over onze Tozo-dienstverlening en/of de zaakmodule? Of heb je andere wensen? We gaan graag met je in gesprek. Neem contact op met je contactpersoon bij Lost Lemon. Of bel onze helpdesk: 085 48 99 080 of stuur een e-mail. Samen staan we sterker.

U bent hier