TONK snel en succesvol geïmplementeerd bij Lelystad

De TONK (Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten) is bedoeld voor mensen die door de COVID-maatregelen in financiële problemen zijn gekomen. De uitvoering van deze regeling ligt bij de gemeenten. Omdat de TONK ‘met stoom en kokend water’ tot stand is gekomen, was het voor gemeenten flink aanpoten om de boel tijdig werkend te krijgen. Lost Lemon bood een oplossing.

Gepubliceerd op: 12 mei 2021

Binnen 2 weken ‘live’
Een tiental gemeenten voert de TONK-regeling uit met de producten van Lost Lemon en voor een aantal gemeenten hebben wij de formulieren gemaakt. Voor de gemeente Lelystad hebben we geregeld dat de volledige digitale afhandeling, van aanvraag tot beschikking, via Mijn GemeentePortaal verloopt. Hoewel de TONK-regeling op 1 februari van start ging, kwamen de beleidsinstructies voor de gemeenten en de modelformulieren pas een maand later. Toch zijn we erin geslaagd half maart in Lelystad ‘live’ te gaan. Binnen twee weken hadden we de boel ‘up en running’.

Uitdagingen Lelystad
We vroegen Henri van Ulsen, informatiemanager sociaal domein van de gemeente Lelystad, naar de grootste uitdagingen bij de invoering van de TONK. “Allereerst was er tijdsdruk doordat de handreiking laat kwam. Daarnaast past elke gemeente lokale regels toe en dat betekende aanpassingen op het proces en de inrichting van het portaal. Verder was het een uitdaging om het grote aantal bijlagen ─ rond huur, hypotheek, energierekening, et cetera ─ dat bij een aanvraag moet worden toegevoegd, goed geüpload te krijgen. Wij wilden (en willen) de aanvrager goed begeleiden en het zo makkelijk mogelijk maken: overzichtelijk, niet te veel tekst op 1 pagina, maar ook zorgen dat het niet te veel pagina’s worden.” Lelystad heeft dan ook stapsgewijs aanpassingen doorgevoerd, zowel in de teksten als in het proces van uploaden.

De ervaringen tot nu toe
Lelystad werkt inmiddels een maand met de TONK. Wat zijn de ervaringen van de gemeente met de uitvoering tot nu toe? Henri van Ulsen: “Het aantal aanvragen blijft weliswaar achter bij wat we hadden verwacht en te vaak blijken de bijlagen niet compleet of onjuist, maar het proces zelf loopt prima. We zijn er trots op dat we opnieuw in korte tijd hebben weten te schakelen op nieuwe regelgeving vanuit Den Haag en in nog geen 6 weken proces, ingang en workflow hebben opgetuigd. Lost Lemon heeft een product gerealiseerd dat een efficiënt digitaal proces betekent voor het snel en goed verwerken van grote aantallen aanvragen. Dat maakt ons digitaal flexibel. Ook kunnen we onze inwoners die een aanvraag indienen snel een bevestiging sturen van ontvangen stukken et cetera.

Meer weten?
Wil je meer weten over onze dienstverlening en de implementatiemogelijkheden rond TONK? Wil je eens met ons en onze klanten hierover sparren? Of wil je weten wat Lost Lemon voor jouw organisatie kan betekenen? Stuur dan een e-mail naar info@lostlemon.nl of bel naar 085 489 8888.

U bent hier