Lost Lemon realiseert techniek voor STAP-regeling UWV

De fiscale scholingsaftrek in de inkomstenbelasting verdwijnt. Er komt een nieuwe regeling voor in de plaats: de Subsidieregeling STAP-budget (Stimulans Arbeidsmarktpositie), die start op 1 januari 2022. Met het STAP-budget krijgt de burger (met of zonder werk) maximaal 1.000 euro om te besteden aan een individueel leer- en ontwikkeltraject. Zo kan de burger zijn/haar inzetbaarheid op de arbeidsmarkt vergroten. Het kabinet stelt jaarlijks zo’n 200 miljoen euro beschikbaar, verdeeld over zes aanvraagtermijnen van elk twee maanden. Met dat budget kunnen dus per jaar 200.000 subsidieaanvragen worden toegekend.

Gepubliceerd op: 3 juni 2021

Generieke componenten
Lost Lemon heeft van het UWV, dat de STAP-regeling gaat uitvoeren, de opdracht gekregen om de informatievoorziening voor deze subsidieregeling te realiseren. Daar ging een langdurig en intensief aanbestedingstraject aan vooraf, waarin we hebben laten zien dat we met onze generieke componenten en koppelingsmogelijkheden ook omvangrijke projecten soepel, snel en met hoge kwaliteit kunnen realiseren.

Er komt een speciale website; UWV levert de content, wij zorgen voor een betrouwbaar en goed werkend systeem. En de komende zes jaar blijft Lost Lemon het UWV ondersteunen bij de ict-uitvoering van de STAP-regeling.

Een eigen portaal
Op de homepage van de website kan iedereen een pre-check doen om te zien of hij/zij in aanmerking komt voor deze subsidieregeling; je kunt daar ook een aanvraag starten. Iedere aanvrager krijgt een eigen ‘Mijn UWV STAP-portaal’, met daarin persoonsgegevens, de status van de aanvraag en (bij toekenning) bewijs van deelname. Aanvragers die niet digitaal vaardig zijn kunnen naar het Werkplein, waar ze verder worden geholpen.

Voor opleiders is er een Opleidersportaal, waarin de verschillende aanvragen voor opleidingen terug te vinden zijn en waar de opleider een bewijs van deelname kan uploaden.

Koppelingen
De medewerkers van het UWV die de aanvragen gaan verwerken, ook wel de STAP-medewerkers genoemd, krijgen een eigen systeem. De meeste aanvragen worden overigens geheel geautomatiseerd verwerkt. Ook de financiële afhandeling wordt geregeld, deels door het systeem zelf en deels door de koppeling aan de financiële administratie van het UWV.

Vanzelfsprekend willen we álles zoveel mogelijk geautomatiseerd laten verlopen. Daarom realiseren we koppelingen met o.a. DUO, de BRP en de Documentaire Informatie Voorziening (DIV) en de financiële administratie van UWV.

Toegankelijke voorziening
Samen met het projectteam van UWV werken we in de komende maanden de functionele details verder uit tot de best functionerende oplossing. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan een begrijpelijke en toegankelijke voorziening voor zowel burgers en opleiders als STAP-medewerkers. Wij zijn ervan overtuigd dat goede en duidelijke informatie op de website, in combinatie met gebruiksvriendelijkheid van het burger- en het opleidersportaal, ervoor zorgt dat tussenkomst van een STAP-medewerker vrijwel niet nodig is. En zo kan de aanvrager zich concentreren op het leer- of ontwikkeltraject en hoeft zich niet druk te maken over de administratieve afhandeling.

Complimenten
De zogeheten ‘Proof of delivery’ ligt inmiddels achter ons. Dat leverde de volgende commentaren van de UWV-medewerkers op: "Goede indruk, gebruiksvriendelijk, prettig, mooi, positief beeld, goed te begrijpen, complimenten voor de aanpak, veel meters gemaakt, concreet tussenresultaat, standaard bouwblokken conform onze wens, constructieve samenwerking." En wat te denken van dit compliment van de toekomstige manager van de STAP-uitvoering: “Ik ben onder de indruk van hetgeen ik heb gezien; het geeft mij vertrouwen dat er uiteindelijk een excellent werkende applicatie beschikbaar is.” 

Op de foto: Jeroen van Willigen (Projectleider systeemondersteuning STAP Budget UWV), Wouter Teunissen (Programma-adviseur STAP Budget UWV), Peter Klaver (Programmamanager STAP Budget UWV), Peter Smit (Landelijk manager STAP Unit UWV), Henk Meines (Directeur UWV), Jan Achterberg (Directeur facilitaire zaken UWV), Diana Koppenol (partner Lost Lemon) en Jeroen de Ruig (Projectleider Lost Lemon). Foto gemaakt door Bas van Luxemburg (partner Lost Lemon).

Doen waar we goed in zijn
Als Lost Lemon zijn we trots op dit resultaat. En we verheugen ons enorm op de samenwerking met het UWV. Met dit mooie project kunnen we doen wat we het liefste doen én waar we goed in zijn: bijdragen aan oplossingen voor mensen bij wie niet alles vanzelf gaat. Dat is dan ook onze missie. Met ruim 15 jaar ervaring in het sociaal domein, durven we onszelf een onderneming met sterk sociaal dna te noemen. Lost Lemon heeft de kennis en de expertise in huis om, samen met organisaties in het sociaal domein, als partners écht duurzame oplossingen te realiseren. Betrokken, lenig, eigen(wijs), sprankelend en deskundig. Zo komen we tot het beste resultaat. En we vertrouwen erop dat dit ook zal gelden voor deze STAP.

Meer weten?
Wil je meer weten over de generieke componenten van Lost Lemon en/of horen wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op via info@lostlemon.nl of bel naar 085 489 9080.

U bent hier