In beeld: proces aanvraag Wmo vanaf 1 januari 2021

Volgende maand is het zover, dan wordt versie 3.0 van de berichtenstandaard iWmo en iJw van kracht. Deze softwarerelease heeft grote impact op de processen en de bedrijfsvoering van gemeenten en zorgaanbieders. Zo bevat de release onder meer het nieuwe Verzoek om Wijziging (317-bericht) en het Verzoek om Toewijzing (319-bericht). Vanuit Lost Lemon hebben we in beeld gebracht hoe het proces rondom de Wmo vanaf 1 januari eruitziet.

Gepubliceerd op: 3 december 2020

Efficiënter werken
Een van de doelen van de nieuwe release is het reduceren van zorginhoudelijk afstemming buiten het berichtenverkeer om. Gemeenten en zorgaanbieders zijn op dit moment veel tijd kwijt aan de communicatie rondom wijzigingen. Denk aan telefoontjes en e-mails over en weer. Met de invoering van het 317- en 319-bericht kunnen wijzigingen sneller worden doorgevoerd.

Daarnaast zorgt de release ervoor dat het declaratie- en toewijzingsproces meer uniform wordt. De nieuwe standaard bevat namelijk minder toewijzings- en declaratievarianten. Zo verdwijnt de vierwekelijkse declaratieperiode en kan er alleen nog maandelijks worden gedeclareerd. Wil je meer lezen over de wijzigingen die de release 3.0 met zich meebrengt? Lees dan ook ons bericht ‘Release iWmo en iJw 3.0 heeft grote impact op gemeenten’.

Het nieuwe aanvraagproces Wmo in beeld

Klik op de afbeelding om te vergroten. 

Voorbeeld:

Jan (82 jaar) woont zelfstandig, maar merkt dat hij moeite heeft met het schoonhouden van zijn huis. Hij klopt hiervoor aan bij zijn gemeente. De gemeente onderzoekt zijn situatie en besluit te beschikken. De gemeente bestelt het product en legt een eigen bijdrage op. Hierna stuurt de gemeente een toewijzingsbericht (301-bericht) naar de zorgaanbieder. Deze bevestigt de ontvangst met een 302-bericht. Bij het starten van de zorg verstuurt de zorgaanbieder een startbericht (305-bericht) naar de gemeente. Dit bericht bevestigt de gemeente met een 306-bericht.

Na een aantal maanden is Jan nog steeds erg blij met de extra hulp. Wel merkt hij dat hij moeite heeft met de hoge drempel voor zijn huis. Een schuine opgang of een andere aangepaste drempel zou het hem een stuk gemakkelijker maken. Hij vraagt dit aan bij zijn zorgaanbieder die vervolgens een Verzoek om Wijziging (317-bericht) richting de gemeente stuurt. Na goedkeuring van de wijziging, stuurt de gemeente een Verzoek om Toewijzing (319-bericht) terug en bestelt opnieuw een product. De zorgaanbieder realiseert de aangepaste drempel voor Jan. De facturatie van de drempel maar ook van de werkster verloopt vanaf 1 januari 2021 via 323- en 325-berichten. Tot eind 2020 was dit via 303- en 304-berichten.

Als Jan besluit te verhuizen naar een verzorgingstehuis in een andere gemeente, zal zijn zorgaanbieder een stopbericht (307-bericht) naar de gemeente sturen. De bevestiging vanuit de gemeente volgt met een 308-bericht.

Heb je vragen?
Lost Lemon begeleidt diverse gemeenten bij de implementatie van de nieuwe release, zodat zij op 1 januari 2021 helemaal klaar zijn voor het werken met versie 3.0 van iWmo en iJw. Loopt jouw gemeente ergens tegenaan of heb je vragen? Neem dan contact met ons op via info@lostlemon.nl of bel ons op 085 489 8888.

U bent hier