Wanneer haken jouw klanten digitaal af?

Je biedt als gemeente steeds meer dienstverlening digitaal aan. Jouw inwoners vragen vergunningen en geboorteaktes aan via een digitaal formulier. Maar hoe makkelijk is het invullen eigenlijk? Zijn er inwoners die tussendoor stoppen met het formulier?

Rijksoverheid brengt digitale klantreis in kaart.
Het landelijk onderzoek digitale klantreis startte afgelopen december. Dit onderzoek voorziet deelnemende gemeenten van cijfers over het percentage afhakers bij digitale formulieren. Het project selecteerde 49 gemeenten ( waaronder 10 klanten van Lost Lemon) om mee te doen. Lost Lemon is als een van de eerste leveranciers in staat om de gewenste cijfers op te leveren. Hiervoor gebruiken we de Google Analytics tag manager in de Toolkit.

Aanvullend onderzoek om beleving klant te begrijpen
Als je weet dat veel gebuikers afhaken in een formulier, is aanvullend onderzoek nodig. Wat maakt dat inwoners het formulier niet verder afmaken? Begrijpen ze de vragen niet of is het teveel werk. Lost Lemon onderzoekt samen met de inwoners verbeterpunten voor het ontwerp van het formulier. Dit co-design onderzoek doen we bijvoorbeeld tussen januari en mei 2017 met Haarlemmermeer om de meldingen openbare buitenruimte toegankelijker te maken.

Ook op reis met je klanten?
We verkennen graag samen de mogelijkheden voor het analyseren van afhakers in de e-formulieren. Daarnaast kun je het onderzoek in Haarlemmermeer volgen via onze website.
Meer informatie via lennardhorstink@lostlemon.nl

U bent hier