Digitaal Waterland op koers

“ We hebben een duidelijk doel voor ogen; onze inwoners integraal ondersteunen. Maar het vraagt veel van ons. Digitaliseren is een uitdaging; zowel qua techniek als qua impact op de organisatie. Lost Lemon Consultant Natalie Huismans houdt ons gelukkig op koers.” aldus Harm van Dommelen, projectleider Digitaal werken Sociaal Domein gemeente Waterland.

Alle informatie digitaal toegankelijk

De gemeente Waterland digitaliseert in rap tempo de hele uitvoering van Jeugd, Wmo en Participatie. Zo vinden medewerkers voortaan alle informatie over burgers digitaal. Hierdoor kunnen medewerkers integraal aan een dossier werken. Ze besparen tijd en zien geen papieren notities uit het dossier meer over het hoofd. Klinkt makkelijker gezegd, dan gedaan. Lost Lemon collega Natalie Huijsmans begeleidt het omvangrijke traject om digitaal Waterland te realiseren.

Koersen met nieuw materiaal vraagt uithoudingsvermogen

Uitdagend bij dit project is dat Waterland met relatief nieuwe koppelingen pioneert.  Het gaat om de volgende koppelingen:

  • Koppeling tussen MensCentraal, GWS en Corsa om in de hele keten dossiers te raadplegen.
  • Het ophalen van informatie uit GWS (dat in een datacenter van Centric draait) en deze tonen in MC
  • Geautomatiseerd alle berichten afhandelen rondom het inzetten van zorg voor jeugdigen.

Dit is een traject met vallen en opstaan. Het vraagt in de beginfase nog wel om dubbele invoer, terwijl het uiteindelijke doel is dat medewerkers minder hoeven registreren.  Zowel voor medewerkers als leveranciers betekent dit continue nieuwe oplossingen bedenken om zo toe te werken naar minder dubbele registratie. Ook de afstemming tussen de leveranciers is een constante uitdaging.

Overstappen naar digitaal is meer dan alleen techniek...

Waterland kocht de nodige systeemondersteuning om het werk te digitaliseren. Maar daarnaast is digitaal werken ook een cultuur-verandertraject. Uitgangspunt van onze aanpak is het bij elkaar brengen van de verschillende expertises van de gemeente om vanuit de uitvoering de verandering concreet te maken. En medewerkers stap voor stap te stimuleren om eigen werkwijzes los te laten.  Daarbij is het balanceren tussen het klantgericht leveren van maatwerk en het meer op elkaar afstemmen door standaardiseren.

...en vraagt om coaching “op het water”.

Medewerkers van Waterland denken mee over de verandering naast hun dagelijkse werk. Er is geen aparte projectorganisatie in deze kleine gemeente. Dan is het prettig dat Natalie het overzicht houdt op alle werkzaamheden, iedereen betrekt en informeert en ondanks tegenslag ook doorzet. En daarmee de richting van het project vasthoudt. 

Meer informatie over inzet van Lost Lemon consultants?

Neem contact op met Jeroen de Ruig

  • mail: jeroenderuig@lostlemon.nl 
  • bel: 06-21 27 25 46

U bent hier