Back from Budapest, part 1

Op de terugreis van Budapest naar Amsterdam kijk ik terug op een geslaagde bootcamp. Deze bootcamp was de voorbereiding op de finale van het Social innovation tournament 2013. De in 2012 opgerichte European Investment Bank organiseert dit toernooi voor de tweede keer. De gemeente Haarlem is een van de 16 finalisten met het sociale marktplaats concept BUUV geselecteerd uit 224 inzendingen.

BUUV stimuleert inwoners om elkaar vaker te helpen in het dagelijkse leven zonder dat daar direct iets tegenover staat. Hierdoor komen mensen met elkaar in contact en lossen ze vaker zelf hun problemen op. Dit moet deels de vraag naar WMO diensten verminderen en verbinding in de wijken vergroten. Samen met Heleen Agterhuis (gemeente Haarlem) heb ik deelgenomen aan de bootcamp.

Hoe vat ik twee energieke dagen samen in een blog waarin ook nog het gevoel van verbondenheid op Europees niveau tot uitdrukking komt?
Confusius citerend: " elke lange reis begint met de eerste stap" . 

Onze medefinalisten zijn vooral jonge, gedreven en innovatieve ondernemers. Hierbij een greep uit de mooie initiatieven:

  1. Alberto uit Spanje ontwierp een app die mensen met beperkingen coacht op de werkplek.
  2. David uit Oostenrijk brengt jongeren en oma's bij elkaar in de stad, om samen cake te bakken en het gemis van grootouders en kleinkinderen te verminderen.
  3. Onze Belgische buren brengen oudere mensen en studenten, op zoek naar woonruimte, bij elkaar.
  4. Simon uit Denemarken klikt binnen 10 minuten een kilometer fietspad aan elkaar om zo rekening te houden met fietsers in bestemmingsplannen. 
  5. Gabriella uit Zweden stelt ouders in staat om te checken of eten wel veilig is voor kinderen, of dat het eten toevoegingen bevat die in andere landen al verboden zijn. Het enorme bereik van de app dwingt menig producent tot het verwijderen van de slechte bestanddelen.
  6. In Roemenië bedachten ze een nieuw economisch rendabel systeem voor het ophalen van oud papier. Geïnspireerd op Nederlandse bakfietsen.
  7. Twee kunstenaars uit Engeland bieden groepen creatievelingen oefen ruimtes aan. In ruil daarvoor geven de groepen creatieve workshops aan arme Engelse kinderen om zo beter in hun vel te komen.
  8. Tot slot presenteerde Cyprus een plan dat lijkt op het BUUV concept van Haarlem.  Ze runnen een telefoondienst waar mensen met allerlei vragen of aanbod van hulp naar toe kunnen bellen. Ze waren door het vele telefoonverkeer toe aan een digitale variant zoals BUUV. De link met Haarlem was snel gelegd.

Het delen van ideeën was ook direct de winst van deze bootcamp. ’Social entrepreneurship’ gaat over het delen van ideeën met anderen, om zo nog beter te worden. Niet winstmaximalisatie maar het oplossen van een maatschappelijk probleem is de drijfveer. Heel wat verbindingen zijn deze dagen gelegd; veel thema's kennen een Europese dimensie. Dat is de kracht van duurzaam ondernemen; vorm een goed team van betrokken mensen die elkaar aanvullen en deel de kracht in een netwerk.

Zo filosoferend zou het mooi zijn als bijvoorbeeld de NVSI of een ander innovatie platform een podium kan bieden voor dit soort sociale innovaties. Dit brengt gemeenten en ideeën bij elkaar. De nieuwe generatie jongeren staat bol van andersoortige oplossingen die bij dragen aan een vernieuwende aanpak van o.a. de drie decentralisaties.

Dromend over de toekomst kan het ook met BUUV nog veel kanten op. Op dit moment sluiten we MensCentraal aan op BUUV, zodat ook welzijnsorganisaties en andere gemeentelijke afdelingen bij de digitale versie van BUUV betrokken zijn. Deze sessie inspireerde tot de meest wilde plannen: BUUV via Facebook inzetten, de Europese ideeën zoals hierboven genoemd een plek geven bij BUUV tot zelfs een Europese variant www.myneighbour.com.

Eens kijken wat er straks in de waan van de dag van over blijft. Who know's? 

De finale vindt plaats op 17 oktober in Budapest. Wie in de voorbereiding daarop kritisch mee wil denken over de pitch, nodigen we graag uit. Stuur mij een mail via petradoelen@lostlemon.nl

Interessante links:

Door Petra Doelen, Lost Lemon

U bent hier